Ga naar de inhoud van deze pagina Ga naar het zoeken Ga naar het menu
Vorige pagina

Raadsplein: Agenda en raadsstukken

donderdag 5 oktober 2023

17:00 - 21:00
Locatie

Raadzaal

Voorzitter
Mevrouw M.H.F. Schuurmans-Wijdeven
Toelichting

Raadsplein




Inspreken
Als u de raad wilt toespreken, kunt u zich aanmelden via de raadsgriffie. Aanmelden kan tot uiterlijk 12.00 uur op de woensdag voorafgaand aan dit Raadsplein, bij voorkeur via e-mail aan griffie@haarlemmermeer.nl.

Agenda documenten

Agendapunten

  1. 0

  2. 1

    Van 17.00 uur tot uiterlijk 18.15 uur zullen de volgende onderwerpen worden behandeld:

  3. 1.1
    Beëdiging mw. Y. Bouwhuis (Forza!) als lid van de raadscommissie
  4. 2

    In de vergadering deelt de voorzitter mee welke veranderingen worden aangebracht, waarna genoemde stukken worden vastgesteld.

  5. 2.1

  6. 2.3

    De openbare ingekomen stukken van het college vindt u de lijst ingekomen stukken van het college op deze website.

  7. 3

    1. interpellaties
    2. inspraak van inwoners over niet geagendeerde onderwerpen
    3. vragen betreffende actualiteiten
    4. debat over moties vreemd aan de orde van de dag

  8. 3.1
    Van 18.15 tot 19.00 uur wordt de vergadering geschorst.
  9. 4
    Tussen 19.00 en 22.00 uur vindt de volgende raadssessie plaats:
  10. 4.1

    Thema: Klimaat & Ruimtelijke ordening
    Portefeuillehouder: mw. Van der Meij, dhr. Nobel
    Voorzitter: dhr. Rip


    Sessie 5 oktober 2023: inhoudelijke bespreking

  11. 4.2

    20.30 uur  - 20.45 uur

  12. 5.1

    Vanaf 20.45 uur worden de stemmingen gehouden. Onderstaand de voorlopige lijst met onderwerpen. Voorafgaand aan de stemmingen wordt de definitieve lijst verspreid en vastgesteld.

  13. 5.1.a

    Sessie: 21 september 2023
    Stemmen: 5 oktober 2023

    Stemuitslag

    voor 100%
    voor
    CDA (3), CU-SGP (1), D66 (3), EH (1), Forza! (3), FVD (1), GH (1), GL (5), HAP (5), PvdA (2), VVD (8)

    Besluit

    1. de Koers Werklocatiemarkt Haarlemmermeer (deel I Integrale Beschouwing Werklocatiemarkt) vast te stellen en in te zetten op: 
    • Kwaliteit Gemengde, bereikbare, leefbare, duurzame en groene werklocaties met een relevant voorzieningen niveau die maatschappelijk bijdragen. Ook is er aandacht voor lokale bedrijvigheid. 
    • Selectiviteit In principe geen nieuwe ontwikkel locaties aan te wijzen toten met 2030 en hiermee een impuls aan kwaliteit geven. Verdichting en daarmee efficiënter en intensiever ruimtegebruik stimuleren. Niet alle ontwikkel locaties tegelijkertijd, maar gefaseerd in de markt zetten (lopende contracten hierbij te respecteren). 
    • Diversificatie: Focus op de sectoren: Life Sciences & Health, ICT & Technologie, Groothandel& Consumer Goods, Specialistische zakelijke dienstverlening en Grondstoffen& Energie (waaronder circulaire bedrijvigheid). 
    2. de Strategie Werklocaties gemeente Haarlemmermeer 2019 (2019.0027561) in te trekken

  14. 5.1.b

    Thema: financiën
    Portefeuillehouder: dhr. Nobel



    Sessie: 21 september 2023
    Stemmen: 5 oktober 2023

    Stemuitslag

    voor 100%
    voor
    CDA (3), CU-SGP (1), D66 (3), EH (1), Forza! (3), FVD (1), GH (1), GL (5), HAP (5), PvdA (2), VVD (8)

    Voorgesteld besluit

    de raad voor te stellen om:
    1. de notitie Risicomanagement 2017 (2017.47899) in te trekken;
    2. de notitie Risicomanagement en Weerstandsvermogen vast te stellen.

    Besluit

    de raad voor te stellen om:
    1. de notitie Risicomanagement 2017 (2017.47899) in te trekken;
    2. de notitie Risicomanagement en Weerstandsvermogen vast te stellen.

  15. 5.1.c

    Besloten sessie 21 september 2023
    Stemmen: 5 oktober 2023

    Stemuitslag

    voor 88%
    tegen 12%
    voor
    CDA (3), CU-SGP (1), D66 (3), EH (1), GH (1), GL (5), HAP (5), PvdA (2), VVD (8)
    tegen
    Forza! (3), FVD (1)

    Besluit

    In te stemmen met de beslispunten.

  16. 5.1.d

    Stemmen: 5 oktober 2023

    Stemuitslag

    voor 100%
    voor
    CDA (3), CU-SGP (1), D66 (3), EH (1), Forza! (3), FVD (1), GH (1), GL (5), HAP (5), PvdA (2), VVD (8)

    Besluit

    de raad voor te stellen om:

    1. een zienswijze in te dienen op het ontwerp Integraal Meerjarenbeleidsplan Veiligheid 2024-2027 van de Politie Eenheid Noord-Holland, over de sterkteverdeling politie zoals verwoord in bijgaande brief.
  17. 5.1.e

    Stemmen: 5 oktober 2023

    Stemuitslag

    voor 100%
    voor
    CDA (3), CU-SGP (1), D66 (3), EH (1), Forza! (3), FVD (1), GH (1), GL (5), HAP (5), PvdA (2), VVD (8)

    Besluit

    de raad voor te stellen om:
    1. geen zienswijzen in te dienen op het concept voorstel gemeenschappelijke regeling Amstelland-Meerlanden Overleg.

  18. 5.1.f

    Stemmen: 5 oktober 2023

    Stemuitslag

    voor 100%
    voor
    CDA (3), CU-SGP (1), D66 (3), EH (1), Forza! (3), FVD (1), GH (1), GL (5), HAP (5), PvdA (2), VVD (8)

    Besluit

    de raad voor te stellen om:
    1. het Commissariaat voor de Media te adviseren om de Stichting Meeromroep als lokale publieke media-instelling voor de gemeente Haarlemmermeer aan te wijzen.

  19. 5.1.g

    Thema Verkeer en mobiliteit
    Portefeuillehouder: mw. Ruigrok



    Sessie: 25 mei 2023
    Sessie: 28 september 2023
    Stemmen: 5 oktober 2023

    Besluit

    de raad voor te stellen om:


    1. het Verkeersstructuurplan Hoofddorp 2023 vast te stellen, met daarin de volgende wijzigingen uit de inspraak:
      a. er wordt eerder gestart met maatregel 19 waarin een onderzoek wordt gedaan naar de meest veilige route met goede busdoorstroming tussen bushalte Burgemeester Van Stamplein en het nieuwe busstation Hoofddorp Station. Het onderzoek start nadat er een besluit is genomen dat er een verhoogd busstation komt;
      b. er wordt toegelicht waarom een autoluwe Van Heuven Goedhartlaan tussen de A-weg (Graan voor Visch) en de Kruisweg noodzakelijk is. Uitwerking van de autoluwe inrichting start in het eerste kwartaal 2024;
      c. in de faseringstabel wordt duidelijk gemaakt dat eerder wordt gestart met maatregel 33 waarin een brede belangenafweging wordt gemaakt voor de ontsluiting van de zuidkant van Hoofddorp richting de randweg Nieuwe Bennebroekerweg voor het autoverkeer;
      d. bij ‘ambities stationsgebied Hoofddorp’ wordt toegevoegd: Ophalen en afzetten van passagiers per auto blijft mogelijk. Het blijft bereikbaar voor bestemmingsverkeer;
      e. bij ‘mobiliteitsmanagement om pieken te ontlasten’ wordt toegevoegd: De gemeente Haarlemmermeer sluit zich aan bij regionale afspraken en initiatieven. Een voorbeeld hiervan is ‘Spreiden Spreiden Spreiden’, een convenant dat werkgevers binnen de MRA hebben getekend;
      f. bij ‘Lokale busnet’ wordt toegevoegd: We hebben naast het reguliere OV vanuit de gemeente ook MeerOV (aanvullend OV). Dat is bedoeld voor de plekken waar geen regulier OV rijdt;
      g. bij ‘Pakket fiets’ wordt de tekst gewijzigd van: ‘De Hoofdweg westzijde en de IJweg worden fietsvriendelijk ingericht. Dat betekent dat autoverkeer mag meerijden over een straat die specifiek voor de fiets wordt ingericht’ naar: ‘De Hoofdweg westzijde en de IJweg worden fietsvriendelijk ingericht.’ De afbeelding van de IJweg als fietsstraat is verwijderd;
      h. bij het onderwerp ‘Randstructuur Hoofddorp’ de tekst te wijzingen van: We kiezen daarom voor een volgende ontwikkelstap in de hoofdstructuur van Hoofddorp door de functie van de Van Heuven Goedhartlaan als hoofdroute te verplaatsen naar de nieuwe randstructuur: de Nieuwe Bennebroekerweg. De functie van de Van Heuven Goedhartlaan verandert hierdoor. Dat betekent dat ook de vormgeving kan of zelfs moet veranderen. Daarmee wordt de barrièrewerking van de Van Heuven Goedhartlaan kleiner, de weg wordt makkelijker oversteekbaar voor wandelaars en fietsers, op weg naar het centrum of het station.
      naar: We kiezen daarom voor een volgende ontwikkelstap in de hoofdstructuur van Hoofddorp met aan de zuidzijde een nieuwe randstructuur: de Nieuwe Bennebroekerweg. De functie van de Van Heuven Goedhartlaan verandert hierdoor. Het wordt een verzamelweg die verkeer vanuit de wijken verzamelt en zo sluipverkeer voorkomt.
    2. twee onderzoeken te starten. De resultaten van de onderzoeken worden aan de raad voorgelegd ter besluitvorming en verwerkt in de eerstvolgende actualisatie van het Verkeersstructuurplan Hoofddorp. De onderzoeken zijn:
      a. een brede belangenafweging over de autoverkeerroutes tussen de zuidkant van Hoofddorp en de randweg Nieuwe Bennebroekerweg uit te voeren. Hierin worden de effectiviteit en impact op bijvoorbeeld groen, recreatie, veiligheid, et cetera van meerdere routeopties onderling tegen elkaar afgewogen, om de impact van de groei van Hoofddorp en de autonome groei van verkeer op de verschillende ontsluitingswegen richting de randweg Nieuwe Bennebroekerweg op meerdere aspecten af te wegen. Dit onderzoek start in 2023, met participatie van de directe omgeving;
      b. nader onderzoek te doen naar de inpassing van een fietsroute Velsen – Haarlem – Vijfhuizen - Hoofddorp, inclusief een fietspad bij de Geniedijk en de ontwerpfase hiervoor te starten in 2024.
    3. het verkeersstructuurplan te verwerken in het wegcategoriseringsplan als toekomstige situatie.
    4. het bijbehorende verkeersmodel in het vervolg te gebruiken in onze planvorming en toetsing.
    5. na oplevering van de brede belangenafweging over de autoverkeerroutes tussen de zuidkant van Hoofddorp en de randweg Nieuwe Bennebroekerweg, de raad een voorstel te doen of de uitkomsten van het onderzoek tot aanpassing van het VSP Hoofddorp 2023 moet leiden.
    6. de raad elke twee jaar een evaluatie van het VSP Hoofddorp 2023 ter bespreking toe te sturen.
  20. 5.1.h

  21. 6
    Sluiting